Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.11.2009 12:56 - Неделни промисли над Тукидит
Автор: sever Категория: Изкуство   
Прочетен: 3361 Коментари: 5 Гласове:
36



 "Историята е философия в примери."

"По-голямата част от хората са прекалено мързеливи, за да достигнат сами до истината; те се задоволяват с първото попаднало им авторитетно мнение."

"Силните направиха каквото можеха и слабите изстрадаха, каквото трябваше."

Тукидит



Тагове:   Неделни,


Гласувай:
36



Следващ постинг
Предишен постинг

1. compassion - Понеделнишки забързани реакции на Тукидит
23.11.2009 14:25
Философията е историята, изчистена от примери.

Заради мързеливите техническият прогрес е в непрекъснато развитие.
Истината не трябва да се търси сред авторитетите. Тя е в нас.

Всеки е и силен и слаб (зависи с какво се сравнява). Страданието е врата към самоопознаването, но повечето хора я оставят затворена и живеят с мъката, вместо с любовта.
цитирай
2. sever - ти си имаш красив поглед
23.11.2009 20:17
и това е!!
цитирай
3. lion1234 - Нека и аз се включа...
24.11.2009 13:34
в промислите над великия Тукидид:
1. Философското в историята е нейният научно-критичен поглед върху събитията, чието начало поставя именно Тукидид. Той пръв прави всъщност от историята наука, изследваща критично и безпристрастно причинно-следствените връзки между събитията. До него историята е била или една историография, голо описание, или пък сказка/ Омир, Херодот/. Разликата: философията търси истината за всеобщото, историята - истината за ограниченото от мястото и времето конкретно събитие, ера, епоха. Тъкмо затова и авторът я нарича философия в примери.
2. Бидейки самият изключително строг към достоверността на източниците, Тукидид се е доверявал най-вече на личния си опит и е бил твърде скептичен към чуждия. Последният е бивал ползван от него след изключително щателна проверка, израз на споменатия му по-горе критически медод. В този ред на мисли, критиката му към менталната леност на хората е напълно основателна.
3.Тази мисъл е израз на трагическото противоречие между великите и посредствените личности, изтласкани от събитията на преден план. Съгласно Тукидид, народите, за жалост, имат кратковременното щастие да се радват на разцвет и благоденствие/ ,,идеалната полития'' при Перикъл, напр./ само в изключително редките случаи, при които великите личности са имали шанса да пресекат хаоса и деструкцията на масите и на посредствените личности, за да утвърдят разума и прогреса. Ето това е трагичното, според него - че на гребена на вълната обикновено изплуват посредствените личности, гарантиращи хаоса, деструкцията, декаданса и...страданията.
Колко актуално, нали Северче!
цитирай
4. sever - Тукидит бил богат наследник на златни мини
24.11.2009 23:36
и същевременно - висш военен стратег (написал 8 книги за Пелопонеската война), преизвестен с неоспоримото оглеждане на истината през всички доказателства и с лично участие в историограмата на съвременността си. сега ми асоцира с нещо много странично - в облигационното право има т.нар. `нормотворческа компетентност`и мислейки за Тукидит през твоя поглед, се сещам, че вероятно той без да подозира е и една от фигурите донесли убеждението, че за всяка случка и събитие е нужен достоверен доказателствен материал. май той въвежда изобщо понятието `История` с едноименната си книга.
но както казва Жан Ламер `да пишеш история - значи да се откажеш от участие в нея", а при Тукидит е наложително обратното.
генезиса на всяка наука си има интересно начало. ;))
само едно поколение дели Тукидит от Херодот, но ако Херодот въвежда `новелистичния метод` , то Тукидит е радеел за историческия факт, почиващ на критическата проверка и авторовото обследване на събитието.
третата мисъл ми е най-истинна и някак недуална като причинно-следствено случване и ще я промисля още известно време. но твоето 3 ми е доста близко като идея!!
цитирай
5. lion1234 - И още произволни асоциации...
25.11.2009 13:34
,,историограмата на съвременността'' предопределя Тукидид като истирик на своето време, на съвременността, за разлика от Херодот, който е историк на миналото.
Всъщност, съвременността и личното му участие в изследването на ,,своето време'' гарантират истинността, достоверността на Тукидидовата история. И както Хусерл прави от философията строга наука, така и Тукидид прави същото по отношение на историята.
Съвременният мироглед на Тукидид към историята ми подсказва и смисълът на последната: тя има за нас смисъл единствено в хоризонта на своята актуалност, на връзката си с настоящето и на службата си, в полза на живота ни.
И тук връзката с лат. поговорка: Историята е учителка на живота. За нея намеква и скептичния Хегел:,,Историята ни учи, че не се учим от историята'', а тъкмо Тукидид пръв напомня, че историята има навик да се повтаря - как, знаем от Маркс, ха-ха!
По линия на актуалността и критичността, Тукидид има своя сериозен последовател в лицето на Ницше: В своите ,,Несвоевременни размишления'', в есето си ,,За ползата и вредата от историята'', отграничавайки трите рода история - монументален, антикварен и критически, авторът отдава предпочитанията си на последния.
Ценността на историята е в обсега и на лит. историк акад. Лихачов: историята може без литературност, но литературата е невъзможна без историзъм, споделя той.
Историзмът е ябълката на раздора между Хусерл и Хайдегер - Хусерл хич не е във възторг от ,,Битие и време'', в което Хайдегер определя като ключова характеристика на битието ,,историчността''. Не е доволен и от ,,захвърления в света''/ ,,историчността''/ dasein.
Ето обаче, че късният Хусерл ,,кляка'' и приема историчността - от интенционалното ,,ядро'' на феномена, той се насочва към неговите ,,хоризонти на конституиране'', т.е. към онези ,,свободни електрони'', конституиращи чрез взаимовръзките си със себеподобните света на интерсубективността.
В контекста на феноменологията, се сещам и за дълбинният Дилтай, радеещ за ,,вчувстването'', за необходимостта от съ-преживяване на историческите факти и събития и за пресъздаване не само на фактите, но и на духа на времето.
И накрая за десерт: един друг поглед към историята ето тук: http://lion1234.blog.bg/drugi/2007/04/04/istoriiata-domyt-na-bitieto.57740
Ти си на ход вече, Северче!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: sever
Категория: Изкуство
Прочетен: 608921
Постинги: 75
Коментари: 802
Гласове: 18309
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031